čtvrtek 1. prosince 2011

Venkovská krátká próza přelomu století

Marie Kroužilová


Vilém Mrštík: Stíny, Obrázky, Bavlnkovy ženy a jiné povídky (viz http://bakalaremsnadnoarychle.blogspot.com/2011/12/vilem-mrstik-mezi-realismem.html )



Teréza Nováková (1853-1912): Úlomky žuly (1902)

Jedná se o soubor povídek z prostředí východočeského Budislavska. Vyznačují se tématy společenských vztahů na venkově, sociálním rozměrem, realistickým líčením prostředí a také lidového života (tradice a zvyky, popis tradičních oděvů apod.; je zde evidentní vztah autorky k národopisu, zúročený ale hlavně jinde, v národopisných studiích), ostrými charakteristikami postav, které obvykle zahrnují lidi obyčejné (alespoň v porovnání s charakterově výjimečnými postavami v románech Novákové).[1] Ke snaze zachytit věrně realitu přispívá i nářeční mluva postav (jiní autoři ji užívají i v popisu z pozice autora). Na konci knihy je užitečný terminologický slovníček.

Přečetla jsem tři povídky z tohoto souboru. Hlavní dějovou náplní povídky Drobová polévka je marné čekání chudé rodiny na polévku ze zabíjačky od příbuzných. Odehrává se ve dvou dnech (které končí velkým zklamáním), jež jsou i ukázkou rodinného života a rodinných vztahů (hlavně vztah babičky a jejího zetě, který jí dává stále najevo, že je u nich přebytečná, že ji musí živit, atd.), líčeno je hlavně prožívání ženských postav.

Také v povídce Halouzky nahlížíme do chodu východočeské rodiny. Rodina se chystá na posvícení, sedmnáctiletá dcera Anička má jít poprvé k muzice, proto si pere a chystá oděv, ale zřejmě přechody z horka do chladu náhle onemocní, přesto jde s výslužkou za rodinou, do níž se má provdat Aniččina sestra Kačenka. Ještě předtím se vydává do lesa matce na halouzky (je přitom líčeno horšení jejího stavu), po cestě ke známým omdlí, dostává záchvat a brzy umírá.

Povídka S nůší se soustředí na život jedné stařenky. Stařenka Loučková pokorně přijímá svůj nelehký úděl: ač stará, putuje denně s nůší za skromným výdělkem; lidé si jí váží (např. paní učitelová). Její radostí je vnučka Mílinka, pro niž má i našetřeno trochu peněz; o ty ale přijde, když se přihlásí falešná věřitelka Káča (jedna ze dvou žebraček, jejichž neuspořádanost života je v protikladu k životu hlavní postavy); dojde dokonce k soudu. Když zemře vnučka, na kterou se upnula, poprvé se Loučková aspoň otázkami „proč“ vzpírá Bohu a svému údělu. Pak už je její život jen neutěšený, stařenka šetří na svůj pohřeb, po nemoci umírá v nemocnici a je na nemocničním hřbitově pohřbena bez náhrobku. Zklame i paní učitelová, jíž svěřila Loučková peníze na náhrobek, když svěřené peníze dá zeťovi. Obraz života a jeho konce této stařenky je tak obrazem lidského údělu zmítaného „nepřízní osudu“, poznamenaného opuštěností a lidskou lhostejností a končícího bez jakékoli útěchy.

Povídkám je společný postupně gradující děj s vyhrocenými pointami na konci, v nichž bývá obsažen hlavní problém, konflikt, který tíží hlavní postavu. Ta i v průběhu děje prožívá často vnitřní napětí, frustrace, rozhodování se. (Obvykle je hlavní postavou žena; znát je částečně i snaha autorky o určitou emancipaci žen, za niž se angažovala i ve veřejném životě.) Poměrně častým motivem je v povídkách smrt dítěte (vliv osobního života autorky – pouze dvě ze sedmi jejích dětí svou matku přežily), opakuje se i motiv nového oblečení v kontrastu s následnou tragickou událostí (Milka i Anička v povídkách nedlouho před smrtí dostávají nové šaty). Zajímavé je i to (jak o tom píše Jaroslava Janáčková v doslovu k Úlomkům žuly), že pro dějiště povídek je tu typická právě žula, která může odkazovat k určité silné vůli, neústupnosti a houževnatosti, ale i tvrdosti povah postav.



Jaroslav Kratochvíl (1885-1945): Vesnice (psané 1911-13, vyd. 1924)

Povídky navazující na tradici realistické venkovské prózy konce 19. století. Kriticky je v nich vylíčen vliv majetkových poměrů lidí na (zde konkrétně moravském) venkově na jejich charaktery,[2] líčeny jsou mezilidské vztahy (sobectví, sousedská rivalita a další), stinné i kladné stránky života na vesnici. Autor využívá až naturalistické postupy (např. zobrazení lidské pudovosti a tělesnosti), na rozdíl od Novákové také erotické téma (povídka Frantina), více emotivně vypjaté scény a dialogy. Podle A. Nováka je i v souboru Vesnice Kratochvíl (jinak autor legionářské prózy) analyzujícím, střízlivým realistou, který pohlíží na moravský venkov „chladným pohledem“ a bez přikrašlování.[3]



Karel Josef Šlejhar (1864-1914): Kuře melancholik (1889)

Novela vnášející obrat do žánru vesnické povídky.[4] Autor využívá expresivního jazyka, vkládá symbolické významy do přírodního dění[5] (paralelu k osudu odstrčeného sirotka trápeného macechou a služebnictvem a posléze umírajícího v koutě kůlny tvoří umírání zmrzačeného kuřete, které je obdařeno lidským vnímáním. Lidská agresivita tu kontrastuje s bezbranností.[6]



Dojmy z přírody a společnosti (1894)

I povídky tohoto cyklu jsou často založeny na paralele osudů ubohých, utrápených a obvykle pokorných lidí na straně jedné a ničených rostlin a stromů či trpících zvířat na straně druhé. V povídkách prosvítá empatie a soucítění vypravěče.[7] Vysvobození slabých ze světa plného zloby a násilí se děje nejčastěji smrtí.[8]



Co život opomíjí (1895)

Tento soubor lze charakterizovat podobně jako předchozí. Obsahuje povídky také s rysy sociálního zaměření.[9]



[1]  Tamtéž, s. 413.
[2]Hájková, Ladislava: Kratochvíl, Jaroslav, c. d. (pozn. č. 1), s. 374.
[3] Novák, A.: Stručné dějiny literatury české, c. d. (pozn. č. 14), s. 667.
[4] Janáčková, J.:Od romantismu do symbolismu (19. století), c. d. (pozn. č. 6), s. 440.
[5] Vaněk, V.: Šlejhar, Karel Josef, c. d. (pozn. č. 1), s. 651.
[6] Janáčková, J.:Od romantismu do symbolismu (19. století), c. d. (pozn. č. 6), s. 440.
[7] Tamtéž.
[8] Vaněk, V.: Šlejhar, Karel Josef, c. d. (pozn. č. 1), s. 651.
[9] Novák, A.: Stručné dějiny literatury české, c. d. (pozn. č. 14), s. 508.

Žádné komentáře:

Okomentovat