Roman Ingarden:
Pozn. V referátu se
vedle četby staví i divadlo, já se zaměřuji jen na četbu, a tak si to
posluchači musí domyslet.
Úvod
- chce popsat zvláštnosti konkretizace literárního díla a
stanovit vztahy, které existují jednak mezi
konkretizacemi a literárním dílem, a dále mezi konkretizacemi
a subjektivními prožitky
Konkretizace literárního díla a prožitky jeho
chápání
- Literární dílo je velmi komplikovaně
vybudovaným objektem, na který se zaměřujeme v komplexu souvisejících aktů
vědomí a dalších prožitků, jež už nemají zvláštní strukturu aktu
*struktura díla versus
nestrukturovaný kontext
- akty a prožitky se vyskytují v různých směsicích
-
Vyskytují se tu především různé poznávací akty, jako jsou akty vnímání,
v nichž postihujeme grafický záznam nebo znění textu a jazykové zvukové útvary
vyššího řádu, dále na nich založené akty chápání významu a konečně
akty fantazijního spatřování představovaných předmětů a situací
- Jak při aktech vnímání, tak i při imaginativním spatřování
představovaných předmětů prožíváme současně komplexy konkrétních aspektů, buď
ve formě vněmové nebo fantazijní modifikace
- Kromě toho čtenář prožívá v rozmanitých podobách
estetické uspokojení, vytváří si estetické hodnocení.
- Konečně četba vyvolává v duši čtenáře rozmanité pocity
a afekty, jež už sice nepatří ke skupině prožitků, konkrétně postihujících literární dílo, jež však
přesto nezůstávají bez vlivu na jeho chápání.
- Z celého komplexu současně prožívaných a
spolu spletených aktů a jiných prožitků staví příslušné já do centra vždy pouze
některé a ty realizuje s plnou aktivitou, zatímco ostatní sice také prožívá a
realizuje, avšak jen „mimoděk“ a okrajově
- V důsledku toho se ve
zřetelné podobě ukazují stále jiné partie a vrstvy čteného díla
- literární dílo nikdy
nepostihujeme plně ve všech jeho vrstvách a komponentách,
nýbrž vždy jenom částečně, vždy pouze takříkajíc v perspektivním zkrácení; tato „zkrácení“ se mohou stále měnit nejenom případ od případu,
nýbrž i během téže četby, a mohou být dokonce podmíněna a vyžadována výstavbou
dotyčného díla a jeho jednotlivých partií
- však tolik nezávisí na samotném díle, jako na
aktuálních podmínkách, za kterých k četbě dochází
- čtenář se při četbě
snaží zbavit všech rušivých vlivů, dochází k jisté
zaslepenosti a nevnímavosti vůči skutečnostem a dějům reálného světa; během
četby se snažíme jako možné rušivé faktory odsunout i zcela závažné události a
záležitosti (zaujímáme také co možná pohodlnou pozici, chráníme se před hlukem
apod.)
- díky tomu si dílo
vychutnáváme a vnímáme i jeho estetickou hodnotu
- nejenom samotné
literární dílo, nýbrž i každá z jeho konkretizací se liší; žádná konkretizace
by samozřejmě neexistovala, kdyby se zmíněné prožitky nerealizovaly, neboť
konkretizace na nich závisí nejen svou existencí, nýbrž i svou náplní
- to však neznamená, že
je konkretizace něčím psychickým
- Kdyby konkretizace literárního díla byla něčím
psychickým, musela by být postižitelná touto a výlučně touto cestou; pouze
teoretizující literární vědci propadají podivínské myšlence, že je třeba
literární dílo hledat „v duši“ čtenáře.
Literární dílo a jeho
konkretizace
- literární dílo lze
esteticky postihnout pouze v podobě jedné z možných konkretizací
- dílo se podstatně
od všech svých konkretizací liší
- každá čtenářem
rozvedená konkretizace jde nad dílo a na druhou stranu nesahá tak daleko jako
samo dílo, neboť obvykle dochází ke krácení
- Konkretizace nejenom
obsahuje různé prvky, jež v díle reálně zahrnuty nejsou, avšak dílo je
připouští, nýbrž častěji vykazuje také prvky dílu zcela cizí a více či méně je
zakrývající
- právě proto musíme
odlišit literární dílo a jeho konkretizace v jednotlivostech:
1.
Zvukové výrazy jako tvarové kvality; v
konkretizaci při hlasitém přednesu s sebou tyto tvarové kvality nesou konkrétní
zvuky a propůjčují jim výraznost a konkrétní plnost; dobrá a špatná recitace –
v prvním případě získává konkretizované dílo nové, avšak „vhodné“ estetické
hodnoty, kdežto ve druhém se různé hodnoty, které by mu podle jeho povahy
patřily, ztrácejí
2.
Slovní
významy a smysl vět se v konkretizaci mohou spojovat i při jinak v zásadě
adekvátním chápání s nedefinovatelnými, případ od případu se měnícími významovými
komponentami (když např. mají některá slova v určité krajině specifické
lokální významové zabarvení, které je v jistém smyslu „nepřeložitelné“);
nevedou k závažnějším významovým odchylkám, ale odchylky tam jsou –
dochází k posunu díla
3.
Chápání smyslu vět
4.
V samotném díle pouze schematické a pohotové
aspekty se v konkretizaci stávají konkrétními a umocňují se tak, že je
prožíváme fantazijně (četba); se pouhé schéma v různých ohledech vyplňuje
konkrétními prvky, jdou konkrétně prožívané aspekty nezbytně nad schematickou
náplň toho, co je v díle ve stavu potenciální ukončenosti; To, jak se aspekty
doplňují (vyplňují) a jaké posuny to v jejich obsahu vyvolává, může např.
způsobit, že v konkretizaci převažují aspekty jistého typu, které samotné dílo
nepředpisuje.V konkretizaci mohou třeba představované předměty vystupovat
v mnohem výrazněji racionalizované podobě, než jak je samotné dílo
znázorňuje a prostřednictvím pohotových aspektů ukazuje; Konkrétní aspekty
proto mohou obsahovat zcela nové, takříkajíc samotným dílem nezamýšlené
dekorativní momenty a tím dokonce celému konkretizovanému dílu vnutit nový
styl; Literární
dílo se může celá staletí jevit v takové překryté, falšující podobě, až se
najde někdo, kdo dílu správně porozumí a bude je vidět adekvátně a vyloží jej
ostatním (důležitá literární kritika, dějiny literatury,…)
5.
Konkretizace literárního díla se dále vyznačuje tím, že
teprve v ní se znázorňované předměty skutečně ukazují, zatímco v
samotném literárním díle byly pouze předznačeny a na základě pohotových
aspektů ponechány v potenciálním stavu. Avšak plně vněmově ukázat je může teprve konkretizace divadelní hry
6.
Nedourčená místa - řada míst, ve kterých
nejsou představované předměty určeny, se odstraňuje; Proto před námi při
konkretizaci vystupují znázorňované předměty v mnohem plnější podobě, než je
ta, kterou de facto v samotném díle mají. Jejich konstituce se tu dovádí o kus
dále. Avšak zásadně nemůže být ukončena v
žádné konkretizaci v tom smyslu, že
by na znázorněných předmětech nezůstávala vůbec žádná nedourčená místa; se stává, že když při konkretizaci díla
přistupujeme ke znázorňovaným předmětům, chápeme je už předem jako předměty í plně určené a zapomínáme, že tu máme co
činit s předměty ryze intencionálními; Právě to, že je nikdy zcela vážně za
reality nepovažujeme, že se toho vždy ještě v posledním okamžiku zdržíme,
vytváří zvláštní povahu estetického postoje a nese s sebou jeho osobité
kouzlo, které nám poskytuje styk s uměleckými díly; „Skutečné“
a přece ne zcela skutečné, strhující a přece nás nikdy nestísňující tak, jak to
činí realita, „pravdivé“ a přece pouze „fantazie“
7.
Literární dílo se tu v pravém smyslu rozvíjí. Každá konkretizace literárního
díla je časově rozměrným útvarem, časové rozpětí, které případná konkretizace
zaujímá, může být podle okolností delší či kratší, nikdy však nemůže zcela
zmizet
„Život“ literárního díla v jeho konkretizacích a
jeho změny v důsledku jejich změn
- Jakmile bylo určité literární dílo jednou napsáno, může
existovat, aniž by podléhalo nějakým změnám, a to i tehdy, když dochází k jeho
četným konkretizacím, dílo nenese nutnost změny
- Jako čistě intencionální předmět se literární dílo
nemusí podílet na událostech reálného světa a být jimi vtaženo do jeho běhu
- Avšak právě proto, že dílo na základě subjektivních
operací vzniklo a že se tudíž nachází v dosahu pravomoci psychických individuí,
a protože současně jednou vytvořené věty nemusejí nutně existovat v podobě,
která jim byla kdysi dána, může literární dílo podléhat změnám, aniž by tím
ztrácelo svou identitu
- A přitom
to mohou být změny, k nimž nedochází jenom ve vrstvě jazykových zvukových
útvarů (jako třeba při „věrném“ překladu), nýbrž také ve vrstvě významových
celků
- z díla
mohou být některé věty (a tím předmětné stavy) odstraněny nebo nahrazeny
jinými, zvolenými vhodněji, aniž by tím utrpěla povaha znázorněných předmětů
a událostí a aniž by se to také dotklo pro příslušné dílo
charakteristické hodnotové polyfonie; změny mohou dokonce zacházet tak daleko,
že např. vypuštěním „postradatelných“ míst dostává dílo koncentrovanější podobu,
jeho vnitřní dynamika se stupňuje a dílo se tím případně „vylepšuje“, aniž by z
něho samotné změny dělaly dílo jiné, další
- Uvážíme-li,
že se literární dílo mění pouze tehdy, projevuje-li se v nějaké konkretizaci,
lze o jeho „životě“ hovořit ve dvojím a v obou případech přeneseném smyslu:
1. Literární
dílo „žije“, jestliže se projevuje v
komplexu konkretizací
- jednotlivé
konkretizace téhož díla jsou na jedné straně individuální předměty, zároveň se
ale jedná o konkretizace téhož díla
- konkretizace se
mohou v průběhu času nahrazovat jinými - Čteme-li totéž dílo několikrát po
sobě (i po delší době), podržujeme si obvykle více či méně věrnou vzpomínku
na konkretizace, jež se při dřívější četbě konstituovaly, což ovlivňuje naši
novou konkretizaci
- pokud čteme špatně,
pak tento nesprávný způsob čtení podržujeme; nové konkretizace, jež s sebou
nevyhnutelně nesou – a to je přirozené – nové obměny, pak na sobě vykazují
všechny stopy této první neadekvátní konkretizace
- Teprve změna
původního postoje – vyvolaná buď vnějšími okolnostmi, nebo tím, že jsme byli
ve šťastném okamžiku zvlášť citliví k osobitosti díla a porozuměli mu lépe –
může tuto řadu navzájem podobných konkretizací naráz přerušit a otevřít řadu jinou,
od první se v rozhodujících jednotlivostech lišící
- Avšak ne vždycky
postupuje vývoj komplexu konkretizací díla tak, že se změny při průběhu
konkretizací odehrávají v mezích, jež dílo předurčuje, často dochází k
dalekosáhlým odchylkám od díla a k různému překrývání díla, které souvisí s právě
naznačenými změnami kulturní atmosféry
- Pro určitá umělecká
a speciálně také literární díla musíme být odpovídajícím způsobem vychováváni,
aby se vůbec v rozvíjející se konkretizaci dílo mohlo adekvátně projevit
- k takové výchově
může docházet různými cestami - především se tu ústně nebo písemně
zprostředkovávají dalším čtenářům momenty charakteristické pro jednotlivé
konkretizace díla tím, že jeden čtenář druhému o těchto konkretizacích vypráví
nebo ho o vlastním chápání díla zpravuje - Všechny „kritické“ články,
pojednání, diskuse, pokusy o interpretaci, historická literární pojednání atd.
patří do této oblasti
- Protože
konkretizace literárního díla – jak jsme se zatím pokusili ukázat – závisejí na
postojích čtenáře, nesou v tom či onom směru „rysy doby“ a až do jistého
stupně prodělávají změny kulturní atmosféry s sebou
- analogie
s životem člověka - Existuje období (hlavně u děl průkopnických), kdy se
dílo ve svých konkretizacích plně projevit nemůže, protože mu čtenáři ještě
nejsou s to plně porozumět, pak přichází doba, kdy nejenom narůstá počet
konkretizací a dílo je stále častěji čteno, dílo tímto způsobem zároveň
„prožívá“ kulminační bod svého „úspěchu“: stojí v centru zájmu jisté generace,
hodnotí se všechny jeho přednosti, je oceňováno, milováno a obdivováno, ale
poté může být zavrhnuto a nečteno
- konkretizace podléhá pouze
změnám odpovídajících aktů vědomí, ve kterých se uskutečňuje
2.
literární dílo „žije“, jestliže se v důsledku stále nových, příslušnými
subjekty odpovídajícím způsobem utvářených konkretizací mění
-
Konkretizace
tvoří takříkajíc spojovací článek mezi čtenářem a dílem
-
čtenář dílo postihuje pouze v konkretizaci
-
literární dílo může být změněno i nezáměrně
-
Literární dílo však může být změněno také
nezáměrně. Je-li při nějaké konkretizaci dílo špatně pochopeno, může dojít
k takové změně tehdy, když si čtenář neuvědomuje – a to se obvykle stává
– ani náhodnosti dotyčné konkretizace,
ani to, v čem se fakticky a nutně odlišuje od díla, ani konečně konkretizaci
jako takovou v opozici k samotnému dílu
-
V důsledku toho dotyčnou konkretizaci
zabsolutňuje, identifikuje ji s dílem a naivně se na takto chápané dílo
zaměřuje. Pak se přičítá dílu všechno, co patří do obsahu případné konkretizace
-
nepronikavější jsou změny ve vrstvě významových celků (z hlediska
konstitutivního), přičemž se tyto změny často promítají i do jiných vrstev
-
díky konkretizacím se dílo jeví úplnější a obsažnější než fakticky je
-
Dílo má fáze svého nejnádhernějšího vývoje a zdokonalení a také fáze, ve
kterých se díky stále nuznějším konkretizacím samo ustavičně ochuzuje atd. Je
také možné, aby řeč, ve které je dílo psáno, protože už přestala být „živou“
řečí, pro nás ztratila své výrazové kvality - pak se některé předmětné situace
vůbec nerozvinou
- Dílo pak může zemřít
takříkajíc přirozenou smrtí, protože se pro čtenáře v určité době stane něčím
cizím a nepochopitelným a ten už nebude s to proniknout k jeho osobité
podobě a odkrýt jeho skryté poklady
Žádné komentáře:
Okomentovat