Klára Prchlíková
Tomáš Kubíček: Vypravěč (Kategorie narativní analýzy)
Vydavatelství Host
Brno 2007
Vydání první
Kapitola Nespolehlivost
- jedna ze strategií čtení, která klade na čtenáře zvýšené
nároky je strategie nespolehlivosti; čtenář je v rámci této kategorie
vyzván, aby přepóloval své hodnocení narativní situace ve prospěch jiného,
paralelního nebo implicitního významu
- čtenář se v textu pohybuje prostřednictvím hlasu
)pohledu) vypravěče, ale nespolehlivost je mířena právě proti tomuto
zprostředkovateli; je to tedy vypravěč sám, kdo disponuje nespolehlivostí,
- uvažujeme od dvou typech nespolehlivosti – nespolehlivost
vypravěče a nespolehlivost vyprávění
Nespolehlivý vypravěč →homodiegetický
vypravěč (identičnost vypravěče a postavy,
1.os.)
- nespolehlivost jaké vztah vypravěče ke způsobu vyprávění
příběhu
- nespolehlivost může být vystavena již typem vypravěče;
různí vypravěči různou měrou subjektivizují své vyprávění; zúžení informačního
kanálu, jímž ke čtenáři proudí informace o fikčním světě
-ukázka
114-
- vypravěč bude poskytovat jenom
informace, které uzná za vhodné; vypravěč vyprávěné události podřizuje svému
zájmu, svým hodnotovým kritériím a vytváří tak vlastní verzi příběhu; to
čtenáře nabádá zkoumat vypravěčovy výroky s kontextem výpovědi a na základě
tohoto prolnutí konstruovat fikční svět
- podstatný je i žánr, ve kterém se k nám vyprávění
dostává; velkou měrou ovlivňuje spolehlivost výpovědí jeho aktérů (Barunčino
oznámení babičce, že na dvorku přistáli mimozemšťané, je naprosto
nedůvěryhodné)
- výroky subjektivního vypravěče jsou konfrontovány přímou
řečí ostatních ostav; spolehlivost vypravěče se tedy formuje na pomezí těchto
dvou entit
- někdy ale sám vypravěč poskytuje údaje o své
nespolehlivosti; konfrontace jeho jednání s jeho vnitřním monologem, jeho
způsoby hodnocení událostí
- je to nakonec vypravěč, kdo má právo vybírat, co bude
z příběhu řečeno; a právě tento výběr, jeho způsob, podání a obsah výrazně
formuluje otázku jeho spolehlivosti
- nespolehlivost se nedá určit jen z rozporu hodnot
mezi vypravěčem a aktuálním světem; odlišný hodnotový žebříček může být u
vypravěče funkční (vypravěči s psychickou úchylkou či vědomostní
nedostatečností)
- otázka spolehlivosti vypravěče je spojena s tím, zda
vypravěč vědomě či úmyslně omezuje čtenáři přísun informací, které by mohly
zpochybnit jeho pojetí příběhu
Booth definuje nespolehlivost na základě implikovaného
autora; vypravěč je spolehlivý, pokud mluví čí jedná v souladu
s normami díla (neboli normami implikovaného autora); vzhledem
k nejasnosti implikovaného autora je tato definice nedostačující
Shlomith Rimon-Kenanová říká, že spolehlivý autor je ten,
jehož sdělení fikční pravdy je autoritativní, a nespolehlivý ten, o jehož
výpovědích má čtenář důvod pochybovat. Problém je, ve vztahu k čemu mají
být čtenářovy pochybnosti uváděny.
Greta Olsonová bere v úvahu, že některý vypravěč se
snaží poskytnout všechny dostupné informace, přesto je jejich spolehlivost
oslabena. Doporučuje pak rozlišovat mezi nespolehlivými a nedůvěryhodnými
vypravěči. Na jednu stranu tak staví lháře a na druhou subjektivizované
vypravěče. Nárok na spolehlivost by si tak zachovalo snad jen objektivní
vyprávění s vševědoucím vypravěčem.
- Nünning vychází
z tvrzení, že rozpoznání nespolehlivosti je spíše strategií čtení textu ;
je to fenomén spojený s recepcí; základem pochopení kategorie
nespolehlivosti je rozdíl mezi čtenářovým a vypravěčovým způsobem vnímání
světa; definuje signály nespolehlivosti:
-ukázka
121,122-
- ani tento
soupis není odpovědí na otázku nespolehlivosti, neboť řada uváděných singnálů
patří k vyprávěcí situaci každého vypravěče v první osobě
- a co se
morálky týče: který svět stanovuje její pravidla – fikční nebo aktuální?
- teorie podle Phelana a Martinové rozlišuje šest typů
nespolehlivého vypravěče:
-ukázka
124- typy
vypravěče + Phelanův dodatek
- nespolehlivá vyprávění
jsou ta, která jsou nějakým způsobem účelové deformovaná
- snaha
nespojovat nespolehlivost se subjektivizací vyprávění
- úvaha, že
nad rovinou vypravěče je založen ještě jiný komunikační plán, v němž
vyprávění přehodnocuje kritéria spolehlivosti vypravěče
Nespolehlivost ve vyprávění
- lingvistické či syntaktické by měly být signály pro
konstatování nespolehlivosti, nikoliv morální kvality vypravěče
- základním prostředkem subjektivizace narativní situace je
vyprávění v první osobě; je to vyprávění, které se odvolává na autoritu
první osoby, která ručí za správnost podaných informací z hlediska
postavení referujícího subjektu; dokud vypravěč nezpochybní svoji spolehlivost,
ponechává si na ni nárok
- podstatná je perspektiva, kterou vypravěč na svět pohlíží;
může opomíjet podstatné, nám známé skutečnosti, ale jen proto, že je sám
nepovažuje za podstatné nebo nutné sdělovat explicitně; je proto vhodné použít
termín částečná spolehlivost
-ukázka
130-
- Gilbert Ryle říká, že výroky v první osobě mohou být
chybné, ale mají privilegovaný status; člověk má právo nemýlit se
v soudech o vlastních propozičních postojích, a to ani v případě, kdy
lze tyto postoje zpochybnit
takový Baron Prášil je velmi
nespolehlivý ve svém vyprávění, ale tato nespolehlivost je vlastně spolehlivá. Baron
by byl nespolehlivý až ve chvíli, kdy by začal mluvit pravdu. Toť v rámci
žánru.
- je třeba brát v úvahu i široký kontext díla,, který
nám pomůže rozhodnout, zda je námi sledovaný element součástí výstavby
vypravěčovy nespolehlivosti, či jen otázkou dobových žánrových norem či stavu
poznání
- když ve vývoji vyprávění zjistíme, že zatajení nějaké
události bylo úmyslné a že daná událost je důležitým klíčem pro pochopení
příběhu, je třeba označit vypravěče jako nespolehlivého
- nespolehlivost je těsně svázána s časem
- je na místě mluvit spíše o částečné spolehlivosti
v případě vypravěčů, kteří se subjektivizují v textu, a kteří tím
dávají současně najevo, že jejich vyprávění příběhu je jen dílčí, je jen jednou
z mnoha verzí
- v Kubíčkově pojetí je tedy nespolehlivost
v případě vypravěče participujícího na příběhu a pohybujícího se na rovině
příběhu strukturním elementem a stává se součástí narativního díla jako jeho významová
dominanta
- nespolehlivost vypravěče je otázka textové strategie a
neožne ji aktivovat pro naši interpretaci pouze v případě, když významová
výstavba literárního díla tuto strategii sama aktivuje jako dominantu
Nespolehlivost vyprávění
- může být nespolehlivý i vypravěč vševědoucí a
v příběhu se nijak netematizující a omezující signály své přítomnosti ve
vyprávění? → heterodiegetický
vypravěč
Multiperspektivní vyprávění
- text se skládá z několika vyprávěcích partů, tedy
z rozdílných vyprávěcích perspektiv:
-ukázka 136-
- spolehlivost údajů se dostává pod světlo subjektivního
rozumění jednotlivých vypravěčů; čtenář pak přebírá zodpovědnost při
interpretačním procesu sjednocení, dostává aktivní roli
- perspektiva, a tedy příslušný fikční svět, ukazuje, že
především hodnotové založení odlišuje od sebe fikční světy
- román v dopisech, vyprávění jedné osoby
v různých etapách jejího života; v úvahu nutno brát i s tím
spojený způsob vyprávění a slovní prostředky (např.
Stín kapradiny od Josefa Čapka – přímá řeč, polopřímá řeč, vnitřní monolog,
popis, expresivita vyjádření,…)
Implicitní autor
(implicitní autor
podle Lexikonu teorie literatury a kultury od Nünninga: zahrnuje jak struktura,
tak význam literárního textu, tak systém jeho hodnot a norem)
- plní funkci intence díla, jeho konceptu a záměru
- je to abstraktní subjekt vyskytující se v textu, je
to recepční kategorie
- vypravěč zakládá dvě roviny – rovinu příběhu a rovinu
vyprávění
- vypravěč je funkce
Nespolehlivé vyprávění II.
- Gérard Genette rozlišuje dvě podoby heterodiegetického
vyprávění:
1. na
rovině interdiegetické – vypravěč se tematizuje v textu, vypráví příběh,
ale není jeho součástí (např. Šéhrezáda; vzniká příběh příběhu)
2. na
rovině extradiegetické – vypravěč se stává pouhou funkcí vyprávět (Homérova
Odyssea; er-formový vypravěč, např. Bylo pondělí. Na louce se třepila rosa.)
-
oč méně vypravěč hodnotí, o to méně ukazuje; rozhodnutí o hodnotové hierarchii
je ponecháno na čtenáři, který si jej vyvodí z chování postav
- je to vyprávění, které nespolehlivost zakládá a
k němuž je naše pozornost, jako k prostoru významové výstavby a
významového dění, soustředěna; vypravěč, ať už má jakoukoliv podobu, je funkcí
této výstavby, na níž se rozhodujícím způsobem podílí, ale není možné jej
s vyprávěním ztotožnit
- vyprávění v podobě vypravěče může být nespolehlivé,
ale vyprávění v podobě celkové významové výstavby nemůže být nespolehlivé;
to jen naše interpretace mohou být nespolehlivými, když nebudou schopny
textovou výstavbu rozpoznat
-ukázka 172- pěkné
shrnutí
- nespolehlivost je významová kategorie spojená s časem
jako hodnotou, tedy vzniká a zhodnocuje se v průběhu vyprávění
- textové signály nespolehlivosti jsou distribuovány
v rámci pragmatické a sémantické funkce, která je nazývána vypravěčem a
kterou vyprávění používá jako sjednocující strategii; jsou to tedy rozpory
v rámci této funkce, které aktivují interpretační chování čtenáře a
navrhují mu použít a zvážit význam nespolehlivosti
- nespolehlivost je otázkou kvality a množství informací,
které nám vyprávění prostřednictvím vypravěče dává k dispozici a především
důsledkem vzájemných vztahů mezi těmito informacemi v kontextu literárního
textu a v kontextu díla
Žádné komentáře:
Okomentovat