úterý 25. října 2011

Stylistika - administrativní styl

ABO300941, Seminář současného českého jazyka – stylistika
Mgr. Veronika Štěpánová

Handout – rozbor konkrétního textu, odpověď na reklamaci (administrativní styl)

Mým úkolem je rozbor konkrétního textu - odpověď na reklamaci. Vzhledem k tomu, že je to komunikace písemná, odpadají problémy spojené s mluvenými promluvami. Tento dopis bychom řadili do kategorie administrativního stylu. Objevuje se tedy specifický prostor k řešení problému a je nutné v prvé řadě řešit formální povinnosti dopisu. Nabízím obecně platná pravidla psaní úředního dopisu.

• Nejprve si musíme uvědomit, co chceme adresátovi sdělit. Snažíme se o stručnost a jasnost. Dodržujeme logický postup, aby nedošlo ke komunikačnímu šumu. Jak jsme si všimli, srozumitelnost sdělení je v případě našeho příkladu lehce zamlžená. Informace jsou nahuštěné.

• Nevybarvujeme, nepodtrháváme, nehrajeme si s písmem. Píšeme ve frontech Times New Roman, Arial nebo Georgia; ve velikosti písma 12 a s řádkováním 1, 5.

• Do čela dopisu se píše adresa příjemce, která v našem případě chybí. Akceptujme, že adresu zásadně píšeme do pravého horního okraje.

Filozofická fakulta UK v Praze
Jindřišská 27
110 00 Praha 1

• Uvedeme datum, kdy dopis píšeme/odesíláme. Prostor před datem zaujme název místa v 1. pádě. V „našem“ dopisu autor chybuje. Správně:

Čelákovice, 20. 10. 2011

• Položka "Věc:" je v současnosti považována za zastaralou. Pišme rovnou název dokumentu. (Můžeme pro zvýraznění podtrhnout tak, jak je tomu v případě analyzovaného dopisu.)

• Každý samotný text začneme oslovením adresáta. Náš dokument je v tomto ohledu v pořádku.

• Od levé svislice adresáta postupně seznamujeme s problematikou. Text řadíme do logických odstavců a upravíme do bloku. U našeho dopisu jsou odstavce tematicky uspořádány nesprávně, chybná je také grafická struktura.

• Na závěr adresáta upozorníme na případné přílohy dopisu. Zasíláme-li kopie dalším adresátům, je vhodné se o tom zmínit.

• Na konci dopisu se rozloučíme:

(Předem děkuji za kladné přijetí.)

S pozdravem

Michaela Kašičková

• Do dolního pravého okraje uvedeme své kontaktní údaje:

Michaela Kašičková
Dobrovského 1275
250 88 Čelákovice

K obsahové stránce odpovědi na reklamaci můžeme říci například to, že autor používá terminologii, a to za účelem vysvětlení situace. Užití termínů vyvolává pocit věrohodnosti. Zároveň si nelze nevšimnout, že pisatel dopisu se dopustil výše popsaných formálních chyb. Tyto nedostatky mohou kvalitu pisatelovy odbornosti v očích čtenáře snižovat. Také musíme autorovi vytknout stylistické a syntaktické nedostatky. V rámci stylistiky a syntaxe jsem již zmínila přílišnou nahuštěnost informací. Novějším trendem je snažit se o přirozené vyznění takových textů, které nejsou adresovány přímo nejvyšším institucím. Námi analyzovaný text, adresovaný soukromé osobě, se o „lidskost“ nesnaží. Setkáváme se mimo jiné se synonymními dvojicemi, které nespecifikují situaci, a proto je jejich užití v neuměleckém textu irelevantní. Není správné ani to, že spojka a nebo předložka o mají pozici posledního grafému v řádce. V rámci vyšší textové roviny můžeme ještě dodat, že autor neusiluje o aktualizaci. Projev bychom řadili do kategorie archivace, což je pro odborné texty typické.

Žádné komentáře:

Okomentovat