Témata:
v
poetika dekadentní poezie a její naplnění
v díle Karla Hlaváčka
v
dekadentně symbolistní tvorba S.K.Neumanna
v
proměna přírodní lyriky v Neumannově Knize
lesů, vod a strání
v
románová tvorba Fráni Šrámka
v
celostní charakteristika krátkých próz Josefa
Karla Šlejhara
Poetika
dekadentní poezie a její naplnění u Karla Hlaváčka
Základní rysy dekadentní poezie:
–
původní literatura vyjadřující pohrdání měšťanskou
morálkou a kulturou, provokativně používající tabuizovaná témata (erotika,
morbidita, poetizace zla, násilí a ošklivosti, neuctivý vztah k bohu,
satanismus a kult smrti)
–
původně za dekadenta označován kdokoli, kdo se
odchyloval od společenské normy
–
od poslední třetiny 19. století – termín dekadence
označuje lit. s dominantním pocitem únavy, přesycenosti, bezvýchodnosti,
mravního úpadku, skepse, samoty, zmaru, pocit nudy a zoufalství
–
výrazný rys je egocentrismus a aristokratičnost
–
dekadentní poezie je náladová, příznačná je její
hudebnost, melancholické básně, pesimistické nálady autorů, alkoholismus,
sympatizovali se satanismem, tuláctvím, se sexem
–
mladší autoři projevovali odpor k měšťanské
společnosti
–
mezi nejvýznamnější české představitele dekadentní
poezie patří Karel Hlaváček a S.K.Neumann
Naplnění rysů dekadentní poezie u
Karla Hlaváčka:
Pozdě k ránu (1896)
–
obsaženy hlavní rysy
–
vše je potemnělé, smutné z hlubokých tónů hudby,
mdlé, ospalé, hořké, odumírající, tiché, děsivé, typická je pro básně noc
(půlnoc), nebo brzké ráno, kdy je okolí ponořeno do šera a objevují se jen
tlumené odlesky měsíce, všechna skutečnost je zahalena stíny a soumrakem
–
používány expresivní výrazy jako: nezprzněná běl,
kretén, smrduté sliny, rozplizlé svalstvo, ...
–
patrné je zde rozostřování kontur – krajinu doslova
popisuje jako „krajinu neurčitou, bez kontur, plující v sinavém a bázlivém
světle“ jen málokdy se objeví něco ostrého, s jasně danými konturami
–
neurčitost barev i tónů – tóny zaznívají z dálky,
barvy jsou oslabené stínem, utlumeny, nebo jde o tmavé barvy, např.:
„a
v ztlumeném tom svitu lampy stažené“[2]
„třpyt
chorých hvězd nám nad hlavami zvolna vybledal“ [3]
–
důležitá je hudební stránka, která prostupuje celým
dílem – rytmické verše
–
používá i odborné názvy z hudební oblasti – sólo,
alt, mollové akordy, staccato, ...
–
hudba je vždy tlumená, používá hluboké tóny, aby
navodil dekadentní atmosféru
–
hudební nástroje – viola, loutna, roh, cello, flétna =
pochmurné tóny
–
zpěv je tichý, v altu, smutný, tesklivý
–
často užívané slovo „chvění“, které opět evokuje dojem
chvění strun na hudebním nástroji – chvění silných drátů; černé stíny se
nedočkavě tísnily a chvěly; tak se chvěl; zachví v řeky zrcadle; ňadra se
bouřlivě chvěla; měsíc dlouho chvěl se; oči se nezvykle chvěly, atd.
Mstivá kantiléna (1898)
–
zde je patrná dějovost, je zde naznačena vzpoura
ponížených
–
objevují se zde také prvky dekadence – ospalost, tma,
smutek, vysílení, mdlost, smrt, ticho, strach,
marnost...
–
krajina je pustá, neplodná, chorá, bázlivá, temná a
mdlá, odpoledne jsou sychravá a vlhká, večery pusté, mdlé, smutné a tmavé
–
opět se objevují expresivní výrazy – civět, vychrtlá
hnusná herka, hnisající těla, ...
Žalmy (1934)
–
tyto žalmy jsou zejména protkané samotou a smutkem,
bojácný básník se zde obrací k bohu a svěřuje se se svým smutkem
–
básně nabírají plačtivý tón, vytrácí se rytmika a
melodičnost verše, která byla patrná u sbírky Pozdě k ránu (částečně
i u Mstivé kantilény), večerní hodiny jsou hodinami strachu, ticha,
temnoty a hrůzy, přesto však bych tuto část již mezi dekadentní neřadila
Dekadentně symbolistní tvorba S.K.Neumanna
Jsem apoštol nového žití (1896)
–
zcela odlišná sbírka od sbírek Hlaváčkových
–
S.K.Neumann zde neklade tolik důraz na krajinu a
ponurou atmosféru jako na tabuizovaná témata a buřičství
–
hlavní tématika básní – holky, rebelství, spodina,
nahota, nevěstky, prázdnota, zkažená společnost
–
používá hodně expresivní výrazy – blbeček, plesnivé
valy, puch moru, páchnout, zhnusená societa, hlupec, kretén, ohava, zdechnout,
vypelichat, ...
–
v ženách často vidí jen nečisté ženy, lehké
děvy a nazývá je dokonce i potulnými fenami („Koupit
lze ženu s polibkem mrtvoly – potulnou
fenu!“)
–
krajina zde není zmiňovaná skoro vůbec
–
pocity se přenesly z lítostivých, žalostných
vzdechů (Hlaváček) do roviny nenávisti a touhy po odplatě (Neumann)
Satanova sláva mezi námi (1897)
–
v této sbírce S.K.Neumann šokoval nevšedním
pojetím satana, který je zde pro něj tím, kdo pomůže lidem , když bůh zklame
„náruč rozevřená vyhnaným dítkám Evy“
–
satan není ten zlý a špatný, jak tomu bylo doposud,
jeho satan znamená dobro
–
satan je podle něj „protinožec boha“
–
satan je krásný, nádherný, dobrotivý
–
lidé k němu vzhlíží jako k bohu, otci, bratru
–
nevyužívá tolik pocitu ospalosti a mdlosti jako Hlaváček, ale naopak je jeho poezie
poezií burcující, vyzývající ke vzchopení se, ukazující jak čelit světu a
bojovat s bolestí a smutkem: „Oh, kdy se zas budeme rvát nad srázy
nejstrmějšími!?“
–
i shodné prvky – země jest pohřbena v tmách, všude
je smutek, bledost lidí, ale on s tím bojuje
–
zaměřuje se ještě více na tabuizovaná témata jako je
satan, lůza, nahota, nevěstky, obětování zvířat, erotika
–
hodně sexuality: „Oh, pupence ňader, jež dmou se při
doteku horkých retů!“; „Milenče, je třeba býti psa lísavějším a devótně Madonu
ždáti; je třeba býti lstivějším kočky, než na bílé hrdlo se vrhneš!“; „Teď lze
jen hřešit, hřešit bez oddechu.“
–
barvy jsou zde jasně definovány – krvavě zardělý měsíc,
žhnoucí nebe, hoří divoké máky, rudé pochodně, stíny zkrvavěly by, krvavá
hvězda – symbolicky červená barva krve a zrady prostupuje celým dílem
–
převažují nemelodické básně
–
tabuizovaný i vložený citát v knize: „Nikdy se však
nesmí zapomínat na to, že všechno umělecké tvoření má kořeny v sexuálním
životě, že jako náboženství je jen „zakuklená rozkoš“, právě tak umění je –
transponovaný sexualismus.“
(Franz Servaes)
Sen
o zástupu zoufajících a jiné básně (1903)
–
opět zde užívá tabuizovaná témata
–
bratry a sestrami jsou pro něj lidé
z nejspodnějších vrstev – nevěstka, panna lesbická...
–
opět se zde objevuje satan, tentokrát v momentě,
kdy lidé, kteří se chtěli očistit od svých hříchů nenalezli Boha, protože jim
bylo řečeno, že Bůh je mrtev
–
přišlo obrovské zklamání, ale objevil se satan a
s ním nová naděje
–
symbol satana = symbol života
–
tato sbírka již méně dekadentní, kromě první básně Sen
o zástupu zoufajícících
Proměna
přírodní lyriky v Neumannově Knize lesů, vod a strání
–
básně jsou rozděleny podle ročních období
–
inspirováno Neumannovými náladami a stavy
–
kniha začíná podzimem - podzimní barvy – žlutá,
měděná, červená, rezavá, zlatá
–
přišel chladný podzim, vše je znaveno letním sluncem a
čeká na odpočinek
–
příroda se připravuje na zimu, stromy odumírají, slunce
svítí, ale nepálí, jeho svit je jen klam, přijde zima, čas, kdy vše pohltí sníh
„Umřeme
v barvách, umřeme v plamenech.
„Na
jednu zimu zapomenuti,
k novému jaru z mrtvých povstaneme.
Ocúny na lukách, žluté skvrny v lesích :
„I
tak je dobře však na zemi něhy,
jež dovede tak krásně umírati
na chvíli, požár uhašený sněhy,
–
pak podzimní básně přechází v zimní - zimní
barvy – šedá, bílá, černá, hnědá, šero
–
v básni Tam, kde město počíná se objevuje
kontrast mezi špinavým městem a krásnou přírodou - zatímco pro přírodu je zima
časem spánku, klidu a toužebného očekávání jara, pro město je sníh
vysvobozením, protože sníh skryje špínu předměstí
„jen
zima přijde sem jak smilování nutné
–
zima je v básních líčena jako příchod míru, klidu,
příroda se uchyluje ke spánku a čeká na jaro, vše je statické, neobjevují se
žádné rychlé pohyby, žádné velké zvraty
–
autor se často obrací k městu a srovnává čistotu a
krásu zimy v přírodě a špínu, bahno a hluk ve městě
–
už na konci zimních básní je cítit jarní nálada
–
básně jsou optimističtější, klidná krajina začíná
ožívat, všude je slyšet zpěv, hukot, šum a ševelení, opět je slyšet voda, jsou
cítit vůně květin, jarní básně jsou plny života, barev, pocitů, vůní,...
–
barvy jara – zelená, modrá, ohnivá, zlatá, modrozelená,
smaragdová, safírová,...
–
na jaře je vše v pohybu, plné elánu, života,
odpočinuté po zimě
„udiven
lekem březové kůry,
koberci květů, zelení,
zalitý sluncem pohlížím shůry
–
v básních se začíná často objevovat téma lásky,
milování, milenců, ženského těla a erotiky
„A
kdybys, má lásko, šla se mnou houštinami,
v shodě s květnem dala květ, na němž
bych se zpil, –
slyšela bys v tluku tom v jasu nad
hlavami
„Och,
možno aspoň snít v den červnového kouzla,
že dívka vyšla si a zjevila se nahá,
by v lože vlahých trav jak nebes oštěp
sklouzla,
–
letní
básně jsou jako znavené horkem, které je v básních popisováno, často se
objevují témata jako smutek, nemoc, únava
–
barvy léta - zlatá, modrá, zelená, ohnivá, rudá
Románová
tvorba Fráni Šrámka
–
Stříbrný vítr (1910)
–
první román Fráni Šrámka
–
jedná se o román o mládí a dospívání, kdy se hlavní
postava během románu proměňuje a čtenář může sledovat jak mladý chlapec dospívá
v muže
–
hl. hrdinou je Jan Ratkin, který se od dětství střetává
s nepochopením lidí
–
má přísného otce, který mu nerozumí, lidé kolem něj
mají jiný pohled na svět, zemře mu strýček, ke kterému vzhlížel, nic dobrého
v jeho životě nemá dlouhého trvání, spřátelí se s problémovými
chlapci, jeho dívka, do které je zamilován, si hraje s jeho city – to vše
a mnohem více přivede mladého Jana Ratkina k tomu, že se jednoho dne
rozloučí se svým mladistvým a nerozvážným „já“ a dospěje v muže
–
v románu nalezneme nejen impresionismus (pocity a
nálady), ale také stopy naturalismu (například 1. zasvěcení u vdovy nebo rodina
Staňků), anarchismu (výraz „naplij“) a symbolismu
–
důležité symboly, které prostupují celým dílem jsou
rudá barva, krev, popel a samozřejmě vítr
–
do knihy jsou vloženy i dvě kapitoly, které přímo
s hlavním proudem děje nesouvisí – jedná se o kapitoly a) o Olze a
Ramlerovi (učiteli Jana Ratkina), b) o Jiřím Ratkinovi (strýci Jana Ratkina) a
Vilíku Gabrielim (což je postava, která sehraje důležitou roli
v následujícím Šrámkovým románu – Křižovatky)
Křižovatky (1913)
–
zatímco první román byl zaměřen spíše na jednoho
hlavního hrdinu, v románu Křižovatky jde především o prolínání životů mnoha
postav
–
román je poměrně složitým výstavbovým dílem
–
není zde jedna hlavní dějová rovina, nýbrž hned čtyři
–
román se odehrává v dlouhém časovém úseku a
zobrazuje život několika generací
–
prolínají se jejich cesty a osudy
–
román je dělen na tři části – knihy – z nichž
každá je věnována převážně jedné hlavní postavě
–
první kniha je věnována Štěpě Havlenové
–
dějová rovina zde přeskakuje z doby, kdy se chystá
Štěpa navštívit rodinu a otec žádá svého známého, Vilíka Gabriela (muže, který
se objevil v kapitole románu Stříbrný vítr), aby ji přivezl,
protože má koňský povoz, na dobu, kdy je Štěpa zobrazována od útlého dětství až
po dospívání
–
obě roviny jsou navíc proloženy novou dějovou rovinou,
která nám vyobrazuje příběh, který se odehrál mezi oběma rovinami, tudíž než
Štěpa přijela za rodinou, ale až po tom, co vyrostla v mladou ženu
–
ukazuje se, že byla zamilována do spisovatele jménem
Petr Hart a že se mezi nimi pravděpodobně stalo něco, co ji donutilo přijet
zpět domů k rodině
–
této 3. rovině je věnována celá druhá kniha
–
ovšem zde není zřetel kladen na Štěpu Havlenovou, ale
na Vilíka Gabriela a jeho komplikovanou lásku k sestřenici Pavle Borysové,
která vnese na statek jeho otce rozruch
–
sice se díky ní otec Jan usmiřuje se synem Vilíkem
a jejich rozhádaný stav se mění v poklidný, ale Pavla vnese na statek
spíše nepokoj a smrt
–
třetí kniha začíná příběhem Pavly a Vilíka, ze kterých
se i přes rodinnou příbuznost stali milenci, ale nevyšlo jim to, jelikož Pavla
byla zákeřná žena a Vilík ji prokouknul
–
do děje vstupuje nová postava – postava spisovatele,
který je Vilíkovým přítelem
–
zde se načíná poslední, 4. dějová rovina
–
spisovatel se chopí role vypravěče a snaží se nám
poodhalit jakou spojitost má s Vilíkem
–
prozradí, že si již dlouho píší dopisy, že mu Vilík
oznámil, že si vzal jakousi Štěpu Havlenovou a dokonce ho i se ženou navštíví
–
jednoho dne Vilík Gabriel skočí pod vlak
–
zanedlouho se spisovatel dozvídá z novin, že
zemřela i Štěpa a pod sloupečkem v novinách je podepsán Petr Hart
–
tato zajímavá propletenost postav se ovšem netýká jen
těchto „hlavních“ hrdinů
–
román obsahuje velké množství dalších postav, jejichž
osudy jsou také nějakým způsobem propleteny s již zmiňovanými
–
nicméně těmto postavám již není věnována taková
pozornost
Tělo (1919)
–
hl. hrdinka je pohledná dívka Máňa, která se ráda líbí
–
kniha začíná obdobím, kdy je již Máňa mladou dámou,
která má manžela a děti, ale v dalších kapitolách se dozvíme jak to
vlastně celé s Máňou bylo, jak byla mladá, jak trávila většinu času tím,
že se chtěla líbit, jak se ráda nechávala dobývat a chtěla, aby na ní chlapci
doráželi, ráda byla středem pozornosti, obklopena chlapci, kteří jí skládali
komplimenty, ale vážnějším chvílím, kdy by mohla být sama s chlapcem, se
vyhýbala
–
jednoho dne ji ovšem uchvátil jeden mladý inženýr a
podlehla mu
–
hned první milostný zážitek způsobil, že otěhotněla
–
když se to dozvěděl její přítel Kotera, se kterým dítě
čekala, byla Máňa smířená s tím, že půjde na potrat
–
ale Kotera si zachoval klidnou hlavu, Máňu si vzal za
ženu a miminko si nechali
–
Máňa ani jako maminka nezapomínala na to, že
nejdůležitější je, aby se žena líbila, vychutnávala si komplimenty od přátel
jejího muže a dokonce se málem nechala svést
–
ve 24 kapitole se postava hlavní hrdinky výrazně
proměňuje - přestala o sebe pečovat, zajímala se o domácnost, o muže, pořád jen
lítala sem a tam, aby byla tou nejlepší manželkou, když byla doma neupravovala
se, chodila v podobné zástěře, jakou u své maminky nesnášela, vytratilo se
i její kouzlo osobnosti - přestala být malou veselou dívkou, která si užívá
života a stala se z ní domácí panička
–
její vztah s Koterou nabírá nové síly a čekají další
miminko, tentokrát holčičku
–
avšak jednoho dne byl Kotera povolán do války, protože
v Sarajevě zabili následníka
–
Máňa se nejdříve trápí a je jí líto mužů, ale později
pochopí, že muži válku milují, že odchází do války jako za nějakou milenkou,
plni touhy a očekávání
–
„Vymyslili si válku. Proti nám, proti nám vymyslili,
abychom se trápily. Abychom se tu svíjely, až na ně budeme čekat, až se budeme
o ně báti. Ne, nechceme se trápiti. Chceme lásku. Nechceme válku. Chceme
štěstí.“[11]
–
mnoho postav, přeskakování z jedné osoby na
druhou, místo konkrétních popisů jsou zvoleny metaforické, vypravování se
střídá s vnitřními pocity postav – to vše čtenáře uvádí v poněkud
chaotický děj a chvíli trvá, než se zorientuje
–
celým dílem prostupuje tělo jako nejdůležitější
ukazatel - tělo jako prvek vášně, tělo jako obraz člověka, ....
Past (1931)
–
jedná se o jeho poslední dokončený román
–
hl. hrdinou je básník Ladislav Samec, který stejně jako
hrdina prvního Šrámkova románu nemá jednoduchý život
–
nejdříve se dozvídá, že se jeho otec chce oženit
s ženou nevalné pověsti, pak ho otec odmítne finančně podporovat ve
studiu, protože zjistí, že jeho syn měl něco s onou ženou, kterou si chtěl
vzít, pak navíc nenávist otce a syna prohlubuje Ladislavova sestra, která chce
z toho všeho mít co největší prospěch a nakonec si žena, do které se
zamiluje, vezme jiného
–
hlavní hrdina se dostává navíc do situace, kdy mu je
bližší a milejší kamarád Honzík než jeho vlastní intrikánská rodina
–
opět se v tomto románu objevuje válka, na kterou
málokdy šrámek opomene upozornit
Celostní
charakteristika krátkých próz Josefa Karla Šlejhara
Dojmy z přírody a společnosti (1894) ; Co život opomíjí (1895)
–
hlavními hrdiny Šlejharových próz jsou většinou
žebráci, tuláci, mrzáci, pytláci, lidé blázniví, nemocní, lidé, které postihlo
nějaké neštěstí, staří lidé, kteří jsou
svými zvyky či citovým poutem k nějaké věci či zvířeti ostatním pro
smích nebo ti, kteří jsou chudí a nemají ani na jídlo....
–
muži bývají většinou zarostlí, neopečovávaní,
s roztrhaným a špinavým oblečením, na kterých je patrná chudoba hned od
pohledu (z popisu), nemající práci, jsou to většinou starci zdrcený životem a
bídou ...
–
ženy v jeho prózách bývají často nemocné, duševně
labilní, tělesně slabé, přecitlivělé či naopak drbny ze sousedství, staré
babky...
–
mnohdy volí jako spodinu lidstva ryšavé lidi – možná
proto, že jsou zrzaví lidé méně častí, a proto působí často podezřele, lidé se
jich bojí nebo jim nevěří
–
ve většině povídek je důležitá i roční doba, která
ještě více podtrhuje krutost Šlejharovy prózy – buď je příliš horko a lidé i
příroda trpí nedostatkem vody, nebo je příliš zima a jeho hlavní hrdinové
postrádají vhodné teplé oblečení a jídlo
–
Šlejharovo dílo je plné bohatých popisů přírody,
odborných názvů ze světa rostlin i zvířectva, vztahů mezi lidmi i mezi
člověkem a zvířetem
–
Některé z jeho próz jsou o zvířatech – tato
zvířata jsou odrazem lidí, nabírají lidské vlastnosti, opět hl. zvířecí postavy
jsou vyvrhelové nebo nějakým způsobem odlišní
–
v tomto díle je patrná ironie autora (například názvy
povídek, užívání metafor...)
–
z počátku autor nahlíží na postavy z venku, později se
již začíná zaobírat jejich nitrem a spíše se přenáší do psychologické roviny
–
v některých povídkách vystupuje autor pouze jako
vypravěč z povzdálí, v některých pozoruje a komentuje danou situaci z
bezprostřední blízkosti a v některých povídkách je autor sám jedním z aktérů
příběhu
–
Prózy končí vždy smutnou událostí, mnohdy uvědoměním
pochybení hl. hrdiny, někdy potrestáním zlých činů (málokdy), ale nejčastěji
končí povídky smrtí – ať už smrtí starce, kterému nadešla jeho chvíle či
(mnohem častěji) smrtí dítěte či zvířete, smrtí, která byla dovršením
psychického i fyzického týrání, chudoby a zla, které se na oné umírající
bytosti podepsalo
Seznam použité literatury
Hlaváček, K.: Budu
snít marně . Praha: Mladá fronta 1998.
Neumann, S.K.: Kniha
lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972.
Šlejhar, J.K.: Dojmy
z přírody a společnosti. Co život opomíjí. Praha : NLN 2002.
Šrámek, F.: Tělo.
Praha : Fr. Borový 1932.
Šrámek, F.: Past.
Praha : Melantrich 1986.
Šrámek, F.: Křižovatky.
Praha : Fr. Borový 1929.
Šrámek, F.:
Stříbrný vítr. Praha : Československý spisovatel 1985.
Elektronická knihovna
FF UK:
Jsem apoštol
nového žití, Satanova sláva mezi námi, Sen o zástupu zoufajících
[1] Hlaváček, K.: Impromptu. In: Budu
snít marně . Praha: Mladá fronta 1998, str.14.
[2] Hlaváček, K.: Impromptu. In: Budu
snít marně . Praha: Mladá fronta 1998, str.14.
[3] Hlaváček, K.: V ustrašení.
In: Budu snít marně . Praha: Mladá fronta 1998, str.32.
[4] Neumann, S.K.: Ocúny. In: Kniha
lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.10.
[5] Neumann, S.K.: Ocúny. In: Kniha
lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.10.
[6] Neumann, S.K.: Září. In: Kniha
lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.11.
[7] Neumann, S.K.: Tam, kde město
počíná. In: Kniha lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.16.
[8] Neumann, S.K.: V dubnu. In: Kniha
lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.57.
[9] Neumann, S.K.: Kukaččino volání.
In: Kniha lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.74.
[10] Neumann, S.K.: Chvála nahoty. In: Kniha
lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.87.
[11] Šrámek, F.: Tělo. Praha :
Fr. Borový 1932, str. 391.
Wynn casinos and resorts: Where to gamble and find a safe
OdpovědětVymazatAt Wynn 제주 출장샵 Las Vegas, 하남 출장안마 there's always 공주 출장샵 room to play cards, including the iconic Four Diamond. 화성 출장샵 MGM Resorts. 1 MGM Resorts Casino 군산 출장마사지 Way,