čtvrtek 1. prosince 2011

Poetika dekadentní poezie

Katka Štěpánková



Témata:
v                                                     poetika dekadentní poezie a její naplnění v díle Karla Hlaváčka

v                                                     dekadentně symbolistní tvorba S.K.Neumanna

v                                                     proměna přírodní lyriky v Neumannově Knize lesů, vod a strání

v                                                     románová tvorba Fráni Šrámka

v                                                     celostní charakteristika krátkých próz Josefa Karla Šlejhara




Poetika dekadentní poezie a její naplnění u Karla Hlaváčka

Základní rysy dekadentní poezie:

        původní literatura vyjadřující pohrdání měšťanskou morálkou a kulturou, provokativně používající tabuizovaná témata (erotika, morbidita, poetizace zla, násilí a ošklivosti, neuctivý vztah k bohu, satanismus a kult smrti)
        původně za dekadenta označován kdokoli, kdo se odchyloval od společenské normy
        od poslední třetiny 19. století – termín dekadence označuje lit. s dominantním pocitem únavy, přesycenosti, bezvýchodnosti, mravního úpadku, skepse, samoty, zmaru, pocit nudy a zoufalství
        výrazný rys je egocentrismus a aristokratičnost
        dekadentní poezie je náladová, příznačná je její hudebnost, melancholické básně, pesimistické nálady autorů, alkoholismus, sympatizovali se satanismem, tuláctvím, se sexem
        mladší autoři projevovali odpor k měšťanské společnosti
        mezi nejvýznamnější české představitele dekadentní poezie patří Karel Hlaváček a S.K.Neumann

Naplnění rysů dekadentní poezie u Karla Hlaváčka:

Pozdě k ránu  (1896)

        obsaženy hlavní rysy
        vše je potemnělé, smutné z hlubokých tónů hudby, mdlé, ospalé, hořké, odumírající, tiché, děsivé, typická je pro básně noc (půlnoc), nebo brzké ráno, kdy je okolí ponořeno do šera a objevují se jen tlumené odlesky měsíce, všechna skutečnost je zahalena stíny a soumrakem
        používány expresivní výrazy jako: nezprzněná běl, kretén, smrduté sliny, rozplizlé svalstvo, ...
        patrné je zde rozostřování kontur – krajinu doslova popisuje jako „krajinu neurčitou, bez kontur, plující v sinavém a bázlivém světle“ jen málokdy se objeví něco ostrého, s jasně danými konturami
        neurčitost barev i tónů – tóny zaznívají z dálky, barvy jsou oslabené stínem, utlumeny, nebo jde o tmavé barvy, např.:

 „plá měsíce zlať ve zkaleném skle“[1]                                                        
 „a v ztlumeném tom svitu lampy stažené“[2]
třpyt chorých hvězd nám nad hlavami zvolna vybledal [3]

        důležitá je hudební stránka, která prostupuje celým dílem – rytmické verše
        používá i odborné názvy z hudební oblasti – sólo, alt, mollové akordy, staccato, ...
        hudba je vždy tlumená, používá hluboké tóny, aby navodil dekadentní atmosféru
        hudební nástroje – viola, loutna, roh, cello, flétna = pochmurné tóny
        zpěv je tichý, v altu, smutný, tesklivý
        často užívané slovo „chvění“, které opět evokuje dojem chvění strun na hudebním nástroji – chvění silných drátů; černé stíny se nedočkavě tísnily a chvěly; tak se chvěl; zachví v řeky zrcadle; ňadra se bouřlivě chvěla; měsíc dlouho chvěl se; oči se nezvykle chvěly, atd.

Mstivá kantiléna (1898)

        zde je patrná dějovost, je zde naznačena vzpoura ponížených
        objevují se zde také prvky dekadence – ospalost, tma, smutek, vysílení, mdlost, smrt, ticho, strach,  marnost...
        krajina je pustá, neplodná, chorá, bázlivá, temná a mdlá, odpoledne jsou sychravá a vlhká, večery pusté, mdlé, smutné a tmavé
        opět se objevují expresivní výrazy – civět, vychrtlá hnusná herka, hnisající těla, ...

Žalmy (1934)

        tyto žalmy jsou zejména protkané samotou a smutkem, bojácný básník se zde obrací k bohu a svěřuje se se svým smutkem
        básně nabírají plačtivý tón, vytrácí se rytmika a melodičnost verše, která byla patrná u sbírky Pozdě k ránu (částečně i u Mstivé kantilény), večerní hodiny jsou hodinami strachu, ticha, temnoty a hrůzy, přesto však bych tuto část již mezi dekadentní neřadila

Dekadentně symbolistní tvorba S.K.Neumanna

Jsem apoštol nového žití (1896)

           zcela odlišná sbírka od sbírek Hlaváčkových
           S.K.Neumann zde neklade tolik důraz na krajinu a ponurou atmosféru jako na tabuizovaná témata a buřičství
           hlavní tématika básní – holky, rebelství, spodina, nahota, nevěstky, prázdnota, zkažená společnost
           používá hodně expresivní výrazy – blbeček, plesnivé valy, puch moru, páchnout, zhnusená societa, hlupec, kretén, ohava, zdechnout, vypelichat, ...
           v ženách často vidí jen nečisté ženy, lehké děvy a nazývá je dokonce i potulnými fenami („Koupit lze ženu s polibkem mrtvoly – potulnou fenu!“)
           krajina zde není zmiňovaná skoro vůbec
           pocity se přenesly z lítostivých, žalostných vzdechů (Hlaváček) do roviny nenávisti a touhy po odplatě (Neumann)

Satanova sláva mezi námi (1897)

           v této sbírce S.K.Neumann šokoval nevšedním pojetím satana, který je zde pro něj tím, kdo pomůže lidem , když bůh zklame „náruč rozevřená vyhnaným dítkám Evy“
           satan není ten zlý a špatný, jak tomu bylo doposud, jeho satan znamená dobro
           satan je podle něj „protinožec boha“
           satan je krásný, nádherný, dobrotivý
           lidé k němu vzhlíží jako k bohu, otci, bratru
           nevyužívá tolik pocitu ospalosti a mdlosti  jako Hlaváček, ale naopak je jeho poezie poezií burcující, vyzývající ke vzchopení se, ukazující jak čelit světu a bojovat s bolestí a smutkem: „Oh, kdy se zas budeme rvát nad srázy nejstrmějšími!?“
           i shodné prvky – země jest pohřbena v tmách, všude je smutek, bledost lidí, ale on s tím bojuje
           zaměřuje se ještě více na tabuizovaná témata jako je satan, lůza, nahota, nevěstky, obětování zvířat, erotika
           hodně sexuality: „Oh, pupence ňader, jež dmou se při doteku horkých retů!“; „Milenče, je třeba býti psa lísavějším a devótně Madonu ždáti; je třeba býti lstivějším kočky, než na bílé hrdlo se vrhneš!“; „Teď lze jen hřešit, hřešit bez oddechu.“
           barvy jsou zde jasně definovány – krvavě zardělý měsíc, žhnoucí nebe, hoří divoké máky, rudé pochodně, stíny zkrvavěly by, krvavá hvězda – symbolicky červená barva krve a zrady prostupuje celým dílem
           převažují nemelodické básně
           tabuizovaný i vložený citát v knize: „Nikdy se však nesmí zapomínat na to, že všechno umělecké tvoření má kořeny v sexuálním životě, že jako náboženství je jen „zakuklená rozkoš“, právě tak umění je – transponovaný sexualismus.“                   (Franz Servaes)


Sen o zástupu zoufajících a jiné básně (1903)

        opět zde užívá tabuizovaná témata
        bratry a sestrami jsou pro něj lidé z nejspodnějších vrstev – nevěstka, panna lesbická...
        opět se zde objevuje satan, tentokrát v momentě, kdy lidé, kteří se chtěli očistit od svých hříchů nenalezli Boha, protože jim bylo řečeno, že Bůh je mrtev
        přišlo obrovské zklamání, ale objevil se satan a s ním nová naděje
        symbol satana = symbol života
        tato sbírka již méně dekadentní, kromě první básně Sen o zástupu zoufajícících

Proměna přírodní lyriky v Neumannově Knize lesů, vod a strání


           básně jsou rozděleny podle ročních období
           inspirováno Neumannovými náladami a stavy
           kniha začíná podzimem - podzimní barvy – žlutá, měděná, červená, rezavá, zlatá
           přišel chladný podzim, vše je znaveno letním sluncem a čeká na odpočinek
           příroda se připravuje na zimu, stromy odumírají, slunce svítí, ale nepálí, jeho svit je jen klam, přijde zima, čas, kdy vše pohltí sníh
                                           „Umřeme v barvách, umřeme v plamenech.

                                            Pak zatopí nás bělostná láva.“[4]


                                           „Na jednu zimu zapomenuti,

                                             k novému jaru z mrtvých povstaneme.

                                            Ocúny na lukách, žluté skvrny v lesích :

                                            od ocúnů k prvním sněženkám jdeme.“[5]


                                           „I tak je dobře však na zemi něhy,

                                            jež dovede tak krásně umírati

                                            na chvíli, požár uhašený sněhy,

                                            by znovu vzplála s jarem, jež se vrátí.“[6]



           pak podzimní básně přechází v zimní - zimní barvy – šedá, bílá, černá, hnědá, šero
           v básni Tam, kde město počíná se objevuje kontrast mezi špinavým městem a krásnou přírodou - zatímco pro přírodu je zima časem spánku, klidu a toužebného očekávání jara, pro město je sníh vysvobozením, protože sníh skryje špínu předměstí


                                                 „jen zima přijde sem jak smilování nutné

                                                   a hanbu ukryje v svém bílém sametu.“[7]



           zima je v básních líčena jako příchod míru, klidu, příroda se uchyluje ke spánku a čeká na jaro, vše je statické, neobjevují se žádné rychlé pohyby, žádné velké zvraty
           autor se často obrací k městu a srovnává čistotu a krásu zimy v přírodě a špínu, bahno a hluk ve městě
           už na konci zimních básní je cítit jarní nálada
           básně jsou optimističtější, klidná krajina začíná ožívat, všude je slyšet zpěv, hukot, šum a ševelení, opět je slyšet voda, jsou cítit vůně květin, jarní básně jsou plny života, barev, pocitů, vůní,...
           barvy jara – zelená, modrá, ohnivá, zlatá, modrozelená, smaragdová, safírová,...
           na jaře je vše v pohybu, plné elánu, života, odpočinuté po zimě


                                           „udiven lekem březové kůry,

                                            koberci květů, zelení,

                                            zalitý sluncem pohlížím shůry

                                            na vrchů vážné vlnění.“[8]

           v básních se začíná často objevovat téma lásky, milování, milenců, ženského těla a erotiky


                                           „A kdybys, má lásko, šla se mnou houštinami,

                                            v shodě s květnem dala květ, na němž bych se zpil, –

                                            slyšela bys v tluku tom v jasu nad hlavami

                                            sladký trochej milostný, jenž nás uchvátil.“[9]

                                           „Och, možno aspoň snít v den červnového kouzla,

                                             že dívka vyšla si a zjevila se nahá,

                                      by v lože vlahých trav jak nebes oštěp sklouzla,

                                      dar přepozitivní a kořist nad vše drahá, ...“[10]


     letní básně jsou jako znavené horkem, které je v básních popisováno, často se objevují témata jako smutek, nemoc, únava
    barvy léta - zlatá, modrá, zelená, ohnivá, rudá

Románová tvorba Fráni Šrámka



        Stříbrný vítr (1910)
        první román Fráni Šrámka
        jedná se o román o mládí a dospívání, kdy se hlavní postava během románu proměňuje a čtenář může sledovat jak mladý chlapec dospívá v muže
        hl. hrdinou je Jan Ratkin, který se od dětství střetává s nepochopením lidí
        má přísného otce, který mu nerozumí, lidé kolem něj mají jiný pohled na svět, zemře mu strýček, ke kterému vzhlížel, nic dobrého v jeho životě nemá dlouhého trvání, spřátelí se s problémovými chlapci, jeho dívka, do které je zamilován, si hraje s jeho city – to vše a mnohem více přivede mladého Jana Ratkina k tomu, že se jednoho dne rozloučí se svým mladistvým a nerozvážným „já“ a dospěje v muže
        v románu nalezneme nejen impresionismus (pocity a nálady), ale také stopy naturalismu (například 1. zasvěcení u vdovy nebo rodina Staňků), anarchismu (výraz „naplij“) a symbolismu
        důležité symboly, které prostupují celým dílem jsou rudá barva, krev, popel a samozřejmě vítr
        do knihy jsou vloženy i dvě kapitoly, které přímo s hlavním proudem děje nesouvisí – jedná se o kapitoly a) o Olze a Ramlerovi (učiteli Jana Ratkina), b) o Jiřím Ratkinovi (strýci Jana Ratkina) a Vilíku Gabrielim (což je postava, která sehraje důležitou roli v následujícím Šrámkovým románu – Křižovatky)


Křižovatky (1913)

        zatímco první román byl zaměřen spíše na jednoho hlavního hrdinu, v románu Křižovatky jde především o prolínání životů mnoha postav
        román je poměrně složitým výstavbovým dílem
        není zde jedna hlavní dějová rovina, nýbrž hned čtyři
        román se odehrává v dlouhém časovém úseku a zobrazuje život několika generací
        prolínají se jejich cesty a osudy
        román je dělen na tři části – knihy – z nichž každá je věnována převážně jedné hlavní postavě
        první kniha je věnována Štěpě Havlenové
        dějová rovina zde přeskakuje z doby, kdy se chystá Štěpa navštívit rodinu a otec žádá svého známého, Vilíka Gabriela (muže, který se objevil v kapitole románu Stříbrný vítr), aby ji přivezl, protože má koňský povoz, na dobu, kdy je Štěpa zobrazována od útlého dětství až po dospívání
        obě roviny jsou navíc proloženy novou dějovou rovinou, která nám vyobrazuje příběh, který se odehrál mezi oběma rovinami, tudíž než Štěpa přijela za rodinou, ale až po tom, co vyrostla v mladou ženu
        ukazuje se, že byla zamilována do spisovatele jménem Petr Hart a že se mezi nimi pravděpodobně stalo něco, co ji donutilo přijet zpět domů k rodině
        této 3. rovině je věnována celá druhá kniha
        ovšem zde není zřetel kladen na Štěpu Havlenovou, ale na Vilíka Gabriela a jeho komplikovanou lásku k sestřenici Pavle Borysové, která vnese na statek jeho otce rozruch
        sice se díky ní otec Jan usmiřuje se synem Vilíkem a jejich rozhádaný stav se mění v poklidný, ale Pavla vnese na statek spíše nepokoj a smrt
        třetí kniha začíná příběhem Pavly a Vilíka, ze kterých se i přes rodinnou příbuznost stali milenci, ale nevyšlo jim to, jelikož Pavla byla zákeřná žena a Vilík ji prokouknul
        do děje vstupuje nová postava – postava spisovatele, který je Vilíkovým přítelem
        zde se načíná poslední, 4. dějová rovina
        spisovatel se chopí role vypravěče a snaží se nám poodhalit jakou spojitost má s Vilíkem
        prozradí, že si již dlouho píší dopisy, že mu Vilík oznámil, že si vzal jakousi Štěpu Havlenovou a dokonce ho i se ženou navštíví
        jednoho dne Vilík Gabriel skočí pod vlak
        zanedlouho se spisovatel dozvídá z novin, že zemřela i Štěpa a pod sloupečkem v novinách je podepsán Petr Hart
        tato zajímavá propletenost postav se ovšem netýká jen těchto „hlavních“ hrdinů
        román obsahuje velké množství dalších postav, jejichž osudy jsou také nějakým způsobem propleteny s již zmiňovanými
        nicméně těmto postavám již není věnována taková pozornost

 Tělo (1919)
        hl. hrdinka je pohledná dívka Máňa, která se ráda líbí
        kniha začíná obdobím, kdy je již Máňa mladou dámou, která má manžela a děti, ale v dalších kapitolách se dozvíme jak to vlastně celé s Máňou bylo, jak byla mladá, jak trávila většinu času tím, že se chtěla líbit, jak se ráda nechávala dobývat a chtěla, aby na ní chlapci doráželi, ráda byla středem pozornosti, obklopena chlapci, kteří jí skládali komplimenty, ale vážnějším chvílím, kdy by mohla být sama s chlapcem, se vyhýbala
        jednoho dne ji ovšem uchvátil jeden mladý inženýr a podlehla mu
        hned první milostný zážitek způsobil, že otěhotněla
        když se to dozvěděl její přítel Kotera, se kterým dítě čekala, byla Máňa smířená s tím, že půjde na potrat
        ale Kotera si zachoval klidnou hlavu, Máňu si vzal za ženu a miminko si nechali
        Máňa ani jako maminka nezapomínala na to, že nejdůležitější je, aby se žena líbila, vychutnávala si komplimenty od přátel jejího muže a dokonce se málem nechala svést
        ve 24 kapitole se postava hlavní hrdinky výrazně proměňuje - přestala o sebe pečovat, zajímala se o domácnost, o muže, pořád jen lítala sem a tam, aby byla tou nejlepší manželkou, když byla doma neupravovala se, chodila v podobné zástěře, jakou u své maminky nesnášela, vytratilo se i její kouzlo osobnosti - přestala být malou veselou dívkou, která si užívá života a stala se z ní domácí panička
        její vztah s Koterou nabírá nové síly a čekají další miminko, tentokrát holčičku
        avšak jednoho dne byl Kotera povolán do války, protože v Sarajevě zabili následníka
        Máňa se nejdříve trápí a je jí líto mužů, ale později pochopí, že muži válku milují, že odchází do války jako za nějakou milenkou, plni touhy a očekávání
        „Vymyslili si válku. Proti nám, proti nám vymyslili, abychom se trápily. Abychom se tu svíjely, až na ně budeme čekat, až se budeme o ně báti. Ne, nechceme se trápiti. Chceme lásku. Nechceme válku. Chceme štěstí.“[11]
        mnoho postav, přeskakování z jedné osoby na druhou, místo konkrétních popisů jsou zvoleny metaforické, vypravování se střídá s vnitřními pocity postav – to vše čtenáře uvádí v poněkud chaotický děj a chvíli trvá, než se zorientuje
        celým dílem prostupuje tělo jako nejdůležitější ukazatel - tělo jako prvek vášně, tělo jako obraz člověka, ....

Past (1931)

        jedná se o jeho poslední dokončený román
        hl. hrdinou je básník Ladislav Samec, který stejně jako hrdina prvního Šrámkova románu nemá jednoduchý život
        nejdříve se dozvídá, že se jeho otec chce oženit s ženou nevalné pověsti, pak ho otec odmítne finančně podporovat ve studiu, protože zjistí, že jeho syn měl něco s onou ženou, kterou si chtěl vzít, pak navíc nenávist otce a syna prohlubuje Ladislavova sestra, která chce z toho všeho mít co největší prospěch a nakonec si žena, do které se zamiluje, vezme jiného
        hlavní hrdina se dostává navíc do situace, kdy mu je bližší a milejší kamarád Honzík než jeho vlastní intrikánská rodina
        opět se v tomto románu objevuje válka, na kterou málokdy šrámek opomene upozornit


Celostní charakteristika krátkých próz Josefa Karla Šlejhara



Dojmy z přírody a společnosti (1894) ; Co život opomíjí (1895)


           hlavními hrdiny Šlejharových próz jsou většinou žebráci, tuláci, mrzáci, pytláci, lidé blázniví, nemocní, lidé, které postihlo nějaké neštěstí, staří lidé, kteří jsou  svými zvyky či citovým poutem k nějaké věci či zvířeti ostatním pro smích nebo ti, kteří jsou chudí a nemají ani na jídlo....
           muži bývají většinou zarostlí, neopečovávaní, s roztrhaným a špinavým oblečením, na kterých je patrná chudoba hned od pohledu (z popisu), nemající práci, jsou to většinou starci zdrcený životem a bídou ...
           ženy v jeho prózách bývají často nemocné, duševně labilní, tělesně slabé, přecitlivělé či naopak drbny ze sousedství, staré babky...
           mnohdy volí jako spodinu lidstva ryšavé lidi – možná proto, že jsou zrzaví lidé méně častí, a proto působí často podezřele, lidé se jich bojí nebo jim nevěří
           ve většině povídek je důležitá i roční doba, která ještě více podtrhuje krutost Šlejharovy prózy – buď je příliš horko a lidé i příroda trpí nedostatkem vody, nebo je příliš zima a jeho hlavní hrdinové postrádají vhodné teplé oblečení a jídlo
           Šlejharovo dílo je plné bohatých popisů přírody, odborných názvů ze světa rostlin i zvířectva, vztahů mezi lidmi i mezi člověkem a zvířetem
           Některé z jeho próz jsou o zvířatech – tato zvířata jsou odrazem lidí, nabírají lidské vlastnosti, opět hl. zvířecí postavy jsou vyvrhelové nebo nějakým způsobem odlišní
           v tomto díle je patrná ironie autora (například názvy povídek, užívání metafor...)
           z počátku autor nahlíží na postavy z venku, později se již začíná zaobírat jejich nitrem a spíše se přenáší do psychologické roviny
           v některých povídkách vystupuje autor pouze jako vypravěč z povzdálí, v některých pozoruje a komentuje danou situaci z bezprostřední blízkosti a v některých povídkách je autor sám jedním z aktérů příběhu
           Prózy končí vždy smutnou událostí, mnohdy uvědoměním pochybení hl. hrdiny, někdy potrestáním zlých činů (málokdy), ale nejčastěji končí povídky smrtí – ať už smrtí starce, kterému nadešla jeho chvíle či (mnohem častěji) smrtí dítěte či zvířete, smrtí, která byla dovršením psychického i fyzického týrání, chudoby a zla, které se na oné umírající bytosti podepsalo

Seznam použité literatury



Hlaváček, K.: Budu snít marně . Praha: Mladá fronta 1998.

Neumann, S.K.: Kniha lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972.

Šlejhar, J.K.: Dojmy z přírody a společnosti. Co život opomíjí. Praha : NLN 2002.

Šrámek, F.: Tělo. Praha : Fr. Borový 1932.

Šrámek, F.: Past. Praha :  Melantrich 1986.

Šrámek, F.: Křižovatky. Praha : Fr. Borový 1929.

Šrámek, F.: Stříbrný vítr. Praha : Československý spisovatel 1985.





Elektronická knihovna FF UK:



Jsem apoštol nového žití, Satanova sláva mezi námi, Sen o zástupu zoufajících




[1]              Hlaváček, K.: Impromptu. In: Budu snít marně . Praha: Mladá fronta 1998, str.14.
[2]              Hlaváček, K.: Impromptu. In: Budu snít marně . Praha: Mladá fronta 1998, str.14.
[3]              Hlaváček, K.: V ustrašení. In: Budu snít marně . Praha: Mladá fronta 1998, str.32.
[4]              Neumann, S.K.: Ocúny. In: Kniha lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.10.
[5]              Neumann, S.K.: Ocúny. In: Kniha lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.10.
[6]              Neumann, S.K.: Září. In: Kniha lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.11.
[7]              Neumann, S.K.: Tam, kde město počíná. In: Kniha lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.16.
[8]              Neumann, S.K.: V dubnu. In: Kniha lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.57.
[9]              Neumann, S.K.: Kukaččino volání. In: Kniha lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.74.
[10]             Neumann, S.K.: Chvála nahoty. In: Kniha lesů, vod a strání. Praha : Odeon 1972, str.87.
[11]             Šrámek, F.: Tělo. Praha : Fr. Borový 1932, str. 391.

1 komentář:

  1. Wynn casinos and resorts: Where to gamble and find a safe
    At Wynn 제주 출장샵 Las Vegas, 하남 출장안마 there's always 공주 출장샵 room to play cards, including the iconic Four Diamond. 화성 출장샵 MGM Resorts. 1 MGM Resorts Casino 군산 출장마사지 Way,

    OdpovědětVymazat