čtvrtek 1. prosince 2011

Kontext vzniku Šaldových Bojů o zítřek

Michaela Kašičková

Česká literatura přelomu 19. a 20. Století, kontext vzniku Šaldových bojů o zítřek
     Stejně jako ve světě, tak i v českých zemích se v závěru 19. století tříští zajeté společenské normy, což má za následek názorovou a majetkovou diferenciaci. Připomeňme si narůstající radikalizaci zejména u mladší generace, anarchistické tendence, dekadentní nálady, vzrůstající averzi vůči Vídni, gradující odpor k buržoazní společnosti, generační spory. Není divu, že takto komplexní přerod zformoval také tvář soudobé literatury.
      S trochou nadsázky lze říct, že český literární život konce 19. století patřil zejména dvěma generacím – České moderně spolu s generačně mladšími buřici a dekadentně laděnými autory a na druhé straně katolicky orientovaným autorům.
     Lumírovci se svými překlady zahraničních děl se zapříčinili o to, že česká literatura koncem 19. sto-               letí nebyla extrémně izolovaná od evropského dění. Díky tomu jsme i u nás zaznamenali odklon od realismu, který se již částečně vyčerpal a jako reakce na dobu nastoupily nové směry.
     Doba vzniku manifestu České moderny (1895) vzbudila odezvu a můžeme říci, že se společnost do značné míry rozdělila na mladé a staré. Nesla se ve znamení sporů. Herbenův Čas napadl Šaldovu Analýzu, kterou se přidal na stranu moderních literárních směrů, Vrchlického kritizovali mladí umělci, Machar napadl Hálkovu idyličnost a tak dále.
     Skupina sdružená kolem časopisu Moderní revue (1894 – 1925), tedy časopisu autorů, kteří manifest České moderny nepodepsali, také upřednostňovala subjektivní, často až striktně dogmatický postoj. Procházka a Karásek odmítali díla, která se jim nehodila do modelu jejich symbolistní tvorby.
     Tato skupina projevila známky kritičnosti, psychologicko – literárního přístupu k dílu, ale jednoznačně dominoval F. X. Šalda.
     Šalda začal psát v nelehkém období. Samozřejmě, právě proto na nelehký úděl umělcův reagoval.  Synthetism v novém umění položil základy soudobé literární kritiky, pokoušel se rozhřešit závažná témata, často ale tematicky, terminologicky i systémově tápal. Šaldovy pozdější Boje o zítřek se vzhledem k zavedeným pojmům a strukturám a vzhledem ke klidnější atmosféře v kulturním životě svým tématem přizpůsobily. Tematika umělců se začíná více prolínat, spojovat, do popředí se dostává existence, bytí, život. Šaldovy názory se v rozmezí mezi „Syntetismem“ a „Boji“ zásadně neproměňují, ačkoliv texty jsou zcela jistě různé. Šalda nemusí hodnotit nesmírně široký kontext a zejména není již nucen budovat samotné základy, jak tomu bylo v první zmíněné stati.

Žádné komentáře:

Okomentovat